wtorek, 6 stycznia 2015

Co mi wyszło


Podsumowania, plany...
Tak większość z nas kończy stary i zaczyna nowy rok.

Z przymrużeniem oka: to, co mi na pewno wyszło w 2014 r. to parę ciast.
2015 również przywitałam wypiekiem. 


W minionym roku dużo piekłam z blogiem Dorotki mojewypieki
Ostatnio naszło mnie na ciasta z makiem.
Na Święta przygotowałam makowiec z jabłkami
który serdecznie polecam. Nie może się nie udać!
Na Nowy Rok skusiłam się na bardziej uroczystą wersję:

Tort makowy z kremem waniliowym i z nutą pomarańczy

Brzmi dobrze, prawda? :)



Oczywiście nie zabrakło też serników i innych ciast.
Kiedy znikają konkrety, zostają ciastka:
pierniczki alpejskie Mamy,
kruche, cynamonowe gwiazdki (w wersji bez czekolady)
oraz ciastka z żurawiną i orzechami



A jeśli kogoś zachęciło zdjęcie, to do dzieła!

Świąteczny tort makowy z kremem waniliowym
 i nutką pomarańczy


Ciasto:

300 g maku (zmielić dwukrotnie lub użyć kupnego maku mielonego)
270 g. drobnego cukru do wypieków
8 jaj, osobno żółtka i białko
3 łyżki kaszy manny
2 łyżki bułki tartej
pół łyżeczki proszku do pieczenia
aromat migdałowy do ciast
Mak zalać gorącą wodą, ostudzić i odsączyć wodę (ja zrobiłam to przez gęste sito). Żółtka utrzeć z cukrem, dodać mak, kaszę mannę, bułkę tartą, proszek, aromat. Zmiksować. Oddzielnie ubić pianę z białek i delikatnie wmieszać do masy. Tortownicę 23 cm wyłożyć papierem, wlać masę i wstawić do piekarnika nagrzanego do 175 stopni na 45 minut (grzałka góra-dół). Piec do tzw. suchego patyczka. Ostudzić w uchylonym piekarniku. Wyjąć z tortownicy i przekroić na 3 blaty.
Krem:
600 g mascarpone
300 ml śmietanki kremówki
5 lub więcej łyżek cukru pudru
1 łyżeczka pasty waniliowej, ekstraktu waniliowego lub cukier z prawdziwą wanilią
Śmietanę ubić z serkiem mascarpone, dodać cukier i wanilię, wymieszać.
Dodatkowo:
ok. 200 ml konfitury pomarańczowej, można dodać skórkę pomarańczową kandyzowaną.
Pierwszy blat ciasta nasączyć np. likierem pomarańczowym z dodatkiem wody lub sokiem z pomarańczy (jeśli ciasto jest zbyt suche, w moim przypadku nie było takiej konieczności). Posmarować warstwą konfitury, a następnie rozsmarować część kremu. Przykryć drugim blatem. Powtórzyć czynność. Przykryć trzecim blatem, a następnie posmarować górę i boki tortu resztą kremu. Udekorować dowolnie. Wstawić do lodówki.
Przepis z bloga mojewypieki dostosowałam do swoich potrzeb. Na blogu Doroty znajdziecie wiele cennych wskazówek w komentarzach, jeśli ktoś ma jakieś wątpliwości odnośnie przygotowania tortu.

Zachęcam do spróbowania! 


Pozostaje tylko życzyć Wam smacznego!

marta



42 komentarze:

  1. Więc wypada Ci tylko życzyć pysznego nowego roku! ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Moje postanowienie =zrzucić 5 kg:))))a tu takie słodkości:)))))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tam, oj tam. Od nowego.... tygodnia!

      Usuń
  3. Ciasto wygląda bardzo apetycznie :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam.Takie pyszności aż ślinka mi cieknie.
    Życzę Ci wielu takich słodkich pomysłów.
    Pozdrawiam ciepło BasiaJ:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Kuszące,apetyczne,smakowite zdjęcia! Aż ślinka cieknie;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Torty fantastycznie wyglądają :)))) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. Dwa komentarze jednego dnia... czysta wariacja, ale co tam...:)))
    Torcik wygląda pysznie no i ten kubek piękny!
    Pozdrawiam ciepło!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Strasznie mi miło, dziękuję za odwiedziny!

      Usuń
  8. Oj, aż ślinka cieknie! Smakowicie to wygląda:) mi dziś przyszło piec spontanicznego cebularza dla szóstki gości, którzy niechcący zostali zbyt długo....a wszystkie słodkości, w tym potężny makowiec się...skończył! Cebularz, porządna dawką radości z ich towarzystwa rósł ogromny! I w ich gronie smakował wyjątkowo, jak najznakomitsze danie;) pozdrawiam ciepło!

    OdpowiedzUsuń
  9. Jak ten tort tak smakuje jak wygląda, to poproszę kawałeczek! ;) .)

    OdpowiedzUsuń
  10. chętnie bym spróbowała ale żeby juzna talerzyku a nie do zrobienia... nie mam zacięcia do pieczenia a wciąz podziwiam na blogach te wszystkie pyszności, Twój toret wyglądaniezwykle apetycznie!

    OdpowiedzUsuń
  11. Wygląda przepysznie!!!! Może i się skuszę na eksperymenty, choć niestety u mnie w kuchni dominuje mama i ciężko będzie mi się tam wcisnąć ze swoim pomysłem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kilka wypieków i będziesz dla mamy kuchennym objawieniem

      Usuń
  12. Wypróbuję bo przepis mało skomplikowany, lubię takie. Poza tym wygląda bardzo apetycznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Naprawdę taki jest, a smak świetny, kilka godzin lub noc w lodowce dobrze mu zrobi. Trzeba tylko pamietać o przykryciu folia aluminiowa, żeby nie chłonął zapachów z lodówki

      Usuń
  13. O matko jak pysznie!!! Gdzie nie zajrzę wszędzie jakieś słodkości. Godz 22 prawie, a ja mam taką ochotę na to cudo!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O to widzę, ze nie tylko ja szperam po szufladach w poszukiwaniu cukierka? ;)

      Usuń
  14. Tort wygląda smakowicie - jednak nie dla mnie on, za makiem nie przepadam.... ale, ale te pierniczki alpejskie Mamy to zdecydowanie coś dla mnie:-)

    pozdrawiam, Marta

    OdpowiedzUsuń
  15. Mniam Marta...same pyszności u Ciebie. Nie składałam jeszcze życzeń więc wspaniałego roku 2015

    OdpowiedzUsuń
  16. No tak, a gdzie nasze postanowienia noworoczne :-( A mialam sie odchudzac . Juz spisalam przepis i napewno og przetestuje, tym bardziej ze w spizarce leza dwa opakowania maku. Pozdrawiam Ania

    OdpowiedzUsuń
  17. zdjęcie bardzo zachęca :D
    buziaki

    OdpowiedzUsuń
  18. Uwielbiam ten tort makowy. Ja używam do niego masy makowej z puszki i przekładamm bitą śmietaną. Jest tak wilgotny, że już go nie nasączam. To ulubione ciasto świąteczne mojej rodzinki :)
    Pozdrawiam!
    Iza

    OdpowiedzUsuń
  19. uwielbiam tort makowy w wykonaniu mojej mamy .. z orzechami i kremem śmietanowym i kremem kawowym.. w te swieta sie nim raczyłam :D

    OdpowiedzUsuń
  20. Oj, gdybym wiedziała , bym na kawkę wpadła i na torcik :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Mmmm, wygląda przeapetycznie! ;)

    OdpowiedzUsuń
  22. Aj wygląda baaaardzo smacznie :)
    Pozdrawiam i zapraszam

    OdpowiedzUsuń
  23. Tort wygląda przepysznie! Dziękuję za udostępnienie przepisu, chętnie spróbuję upiec go samodzielnie :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Mniam! Gdyby nie noworoczne postanowienie o ograniczeniu słodkości, popędziłabym do piekarnika :)))

    OdpowiedzUsuń
  25. Pysznie wygląda. Przez te wypieki co raz bardziej głodna się robię. ;)

    OdpowiedzUsuń
  26. Hey, nice site you have here! Keep up the excellent work!
    Trebinje apartment

    OdpowiedzUsuń
  27. Uwielbiam piec torty :D A ten tort prezentuje się całkiem smakowicie ;) Na pewno wypróbuję :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za poświęcony czas!

... pomalować świat na żółto ...

Witam wszystkich! To już naprawdę szczyt szczytów, wiosna pokazała się na chwilę i uciekła w nieznaną stronę.  Ktoś ją widział? Wie...