piątek, 10 października 2014

Propozycja na weekend



Czy macie już plany na weekend?
Jeśli nie, to proponuję pojechać do miejsca,
 gdzie ciepła jesień uraczy nas całym pięknem.
Każdy znajdzie tam coś dla siebie:
pasjonaci historii - stary zamek, a miłośnicy przyrody - piękne krajobrazy
i ciekawe miejsca z nią związane.

Gołuchów, miejscowość "sprawiedliwie" położona,
prawie w centrum Polski, między Kaliszem a Pleszewem.



Wybraliśmy się tam z Anią, Karolem i Zosią. 
Ponad 6 godzin w terenie, jest gdzie spacerować,
a i tak nie zobaczyliśmy wszystkiego.


Gości wita królewski paw, chociaż w zamku nie gościł żaden król.


Ogromny park w stylu angielskim urzeka mnóstwem unikatowych, egzotycznych roślin,
 sprowadzanych z całego świata przez rodzinę Działyńskich,
 znaną ze swoich dendrologicznych pasji.




Od razu przypomina mi się fim "Jasminum"
Ktoś kojarzy dlaczego? :)



Na terenie parku mieszkają żubry, konie, daniele, dziki
i pewnie jeszcze kilka gatunków zwierząt.


Oprócz Muzeum Leśnictwa stoi tu również chata leśnika, którą zwiedziliśmy.
Jest pełna akcesoriów związanych z pszczelarstwem.
Edukacyjna rola wycieczki ogromna!


No i zamek...

Został wzniesiony w XVI w. dla Rafała Leszczyńskiego.
W połowie XIX w. odkupił go od ówczesnych właścicieli Tytus Działyński,
który szykował siedzibę dla swojego syna Jana Kantego i jego żony Izabelli z Czartoryskich.



Izabella dokonała przebudowy zamku,
nadała mu też bardziej romantyczny charakter.
Zgromadziła tu także bogate zbiory sztuki 
i cenne znaleziska archeologiczne.

Jak w prawdziwym zamku, tajemne przejścia też tutaj są :)


Biurko inkrustowane macicą perłową.
To dopiero ręczna robota!


W całym zamku, co ciekawe bardzo przytulnym wewnątrz :)
znajduje się wiele włoskich, hiszpańskich kominków.
Pełniły jednak wyłącznie funkcję dekoracyjną!
Pomieszczenia ogrzewane były przez ciepło 
dostarczane specjalnymi otworami w ścianie.





Zostało jeszcze dużo do zobaczenia.
Może następnym razem....
Szczerze polecam to miejsce wszystkim.
Kogo zmęczy długi spacer,
podziwianie przyrody i architektury
może odpocząć przy deserze lub obfitym obiedzie w kawiarni Zamkowej.



A Wy jakie macie plany na weekend?

pozdrawiam

marta



20 komentarzy:

  1. Uwielbiam takie miejsca. :) szkoda, ze tak daleko.
    Mój plan to głównie nie rozchorować się :) a tak poza tym....zakupy, chyba zycia :))
    Miłego week!
    :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten weekend też będzie spokojny, ale kto wie co się może zdarzyć ;)

      Usuń
  2. mój Gołuchów! <3
    Pozdrawiam i zapraszam!

    OdpowiedzUsuń
  3. nie byłam tam nigdy ale zdjecia kuszą szybkim odwiedzeniem tego miasta! :) pozdrawiam i zapraszam do siebie

    OdpowiedzUsuń
  4. Po prostu szczęka mi opadła!!!!! Uwielbiam takie miejsca, gdzie można dotknąć historii - piękne miejsce! I piękne zdjęcia :) Fajny dzień mieliście. Na mapie miejsc do odwiedzenia pojawia się nowa szpilka u mnie :))) Dziękuję! Dobrego wieczoru :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak mi miło! Warto mieć taką mapkę, czasem nawet przejazdem można odwiedzić takie miejsca :)
      pozdrawiam!

      Usuń
  5. Goluchów .... miejsce bliskie mi sercu i to nie tylko z racji zawodu ....

    OdpowiedzUsuń
  6. No proszę mam w miarę blisko a jeszcze tam nie byłam :))

    OdpowiedzUsuń
  7. Magiczne miejsce...Ja byłam w Uniejowie w termach-też było bosko:-)

    OdpowiedzUsuń
  8. U nas pogoda była obłędna (!!!) więc też zaliczyliśmy wyjazdowo-wycieczkowy weekend:)))
    Kilkugodzinny spacer po Ojcowie i malowane domy w Zalipiu...
    Szkoda, że dziś już nie tak słonecznie i ciepło:(
    Dobrego dnia!

    OdpowiedzUsuń
  9. Piękne miejsce, musze tam kiedys trafić, jako, że jestem podróżomaniaczką! :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ciekawe miejsce, nigdy nie byłam w tym rejonie, a jak widać warto!
    pozdrawiam,
    m.

    OdpowiedzUsuń
  11. The post is very informative. It is a pleasure reading it. I have also bookmarked you for checking out new posts.
    <a href="http://www.smsideatechnosolutions.com/odisha/cuttack/bulk-sms.html>Premium Sms Provider In Cuttack</a>

    OdpowiedzUsuń
  12. uwielbiam takie miejsca,niestety z mojego Krakowa to 4 godziny jazdy ale kto wie,może mąż da się namówić :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Cieszę się, że polecasz miejsce tak dobrze mi znane, miejsce często odwiedzane, naprawdę cudowne miejsce! :-) W Gołuchowie jest jeszcze piękny zalew z piaszczystą plażą, przystanią dla łódek, kajaków, rowerów wodnych i stanicą harcerską. Jest tam ośrodek wypoczynkowy z drewnianymi domkami i małym parkiem linowym, a w lesie ogromny głaz narzutowy z własną legandą :-) Polecam wszystkim :-)

    OdpowiedzUsuń
  14. dobrze znane mi miejsce bo estem z Kalisza :) cieszę się, że Ci sie tam podobało i spędziłaś miło czas:)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za poświęcony czas!

Z nowym rokiem

                                                              Dzień dobry!     Stęskniłam się... za dłuższą myślą wyrażaną w tekstach ... do...